Klas-in-de vitrine

Om andere klassen beter te leren kennen
Om het wij-gevoel in je klas te vergroten

• Vraag aan de school of ze een etalagekast wil aankopen of kan opsporen, en zet deze in de centrale inkomhal van de school.
  • Maak een beurtrol waarin alle klassen van de school aan bod komen en vraag aan een leerkracht om ervoor te zorgen dat elke klas op tijd verwittigd wordt, of doe dat zelf.
  • Elke maand wordt de kast door een andere klas ingericht. Laat eerst de zesde jaars aan bod, en tel zo verder af.
  • De klas kan hier tijdens een klasuur aan werken of met de klastitularis afspreken dat ze hier even de tijd voor krijgen in de les.
  • Je kan de kast versieren met foto’s, inrichten in een thema, resultaten van een klasproject voorstellen … alles kan en alles mag! De enige regel is dat er met niemand mag gespot worden.
  • De klas maakt ook telkens een naamkaartje waarop ze de naam van hun klas zetten, en dit kleven ze dan onder de vitrinekast.
  • Is het schooljaar gedaan en zijn jullie gestopt bij de 4e jaars? Ga dan het schooljaar nadien terug verder, te beginnen vanaf de 4e jaars (die vorig jaar dus in het 3e zaten).

• Voor alle leerlingen van de hele school
  • Het hele schooljaar lang; voorbereiding tijdens 1 lesuur per klasgroep
  • De klas bepaalt zelf hoeveel geld het mag kosten, het kan ook gratis
  • Met steun van de klastitularis

Dit project geeft verantwoordelijkheid aan leerlingen. Ze moeten zelf het initiatief nemen om ‘hun vitrine’ in te richten en nadien terug op te ruimen. Bovendien krijgen leerlingen zo ook eens te zien waar andere klassen zoal mee bezig zijn.

Bron: 'Peper en zout’ Een bronnenboek voor intercultureel leren in de basisschool, Steunpunt Diversiteit en Leren