De leukste les

Om de sfeer in de klasgroep te verbeteren
Om te leren samenwerken met elkaar

• Vraag aan je klastitularis of hij/zij hieraan wil meewerken.
  • Deze les leren we geen jaartallen of vierkantswortels, maar wel … elkaar vertrouwen.
  • Per 2 kiezen de leerlingen één opdracht uit de lijst. Ze krijgen 5 minuten om zich voor te bereiden: lezen wat de opdracht inhoudt, materiaal klaarzetten, taken verdelen …
  • Na 5 minuten gaan we opdracht per opdracht doen. Het duo dat de opdracht heeft voorbereid, legt ze ook uit aan de klas.
  • Iedereen moet de opdracht minstens proberen te doen. We motiveren elkaar om ook elke opdracht met z’n allen af te maken.
  • De klastitularis doet alle opdrachten gewoon mee. Op het einde van de les bespreekt hij/zij samen met de klas hoe het is gegaan:
    a)      Wat vonden jullie er van?
    b)      Was het moeilijk om elkaar te vertrouwen? Waarom vond je sommige dingen moeilijk?
    c)      Is er in jullie klas ook veel vertrouwen in elkaar? Waaraan merk je dat (niet)?

• Voor alle leerlingen van jouw klas + de klastitularis (aanrader voor de eerste graad!)
  • Tijdens 1 of 2 lesuren
  • Kost niks
  • Met steun van de klastitularis

Dit is een leuk idee omdat de leerlingen zo allemaal ook hun verantwoordelijkheid moeten opnemen: ze moeten zelf iets voorbereiden en uitleggen. Elke leerling komt op die manier aan bod.

Welke vertrouwensspelen kan je doen in de leukste les? Download hier de PDF.