Hoe overtuig ik mijn school/mijn leerkracht van deze acties?

Jullie willen graag een actie uitvoeren. Jullie weten ook hoe eraan te beginnen.

Maar … is het ook oké voor de leerkrachten of de school? Hebben jullie al toestemming gekregen?

Je zal voor de meeste acties toestemming moeten vragen. Hier zijn zeven tips om dat aan te pakken via een goed gesprek:

1. OP VOORHAND vragen oplijsten

Bepaal op voorhand op welke vragen je een antwoord wil hebben aan het eind van het gesprek.

Bv. Over de actie ‘opendeur in het leraarslokaal’:

• Hoe staat de directeur tegenover dit idee?
  • Hoe staan de leerkrachten tegenover dit idee?
  • Wanneer zouden we dat best kunnen doen?
  • Wie moet er gidsen: wij zelf of een leerkracht?
  • Zijn er aandachtspunten waar we rekening moeten mee houden?

2. OP VOORHAND informatie zoeken

Zorg ervoor dat je alle informatie bij de hand hebt die nodig is om een beslissing te nemen, bv. een jaaroverzicht om een datum te kunnen prikken waarop iedereen op school is, een plan van het leraarslokaal zodat je kan aanduiden hoe jullie het precies zien …

3. Je idee uitleggen

Praat luid en duidelijk. Gebruik niet te veel moeilijke woorden. Zorg er ook voor dat je overtuigend overkomt: de directie of leerkracht moet het idee krijgen dat wat jij vertelt, een goed idee is. Dat doe je door enthousiast te praten.

4. Ja’s opstapelen

Stel in je presentatie kleine vragen, waarvan de kans groot is dat je gesprekspartner met ‘ja’ zal antwoorden. Op het einde vraag je dan wat je echt zou willen. Je zal merken dat mensen dan moeilijker ‘nee’ durven te zeggen. We geven een voorbeeld:

• Vind je ook dat het belangrijk is dat leerlingen en leerkrachten respect hebben voor elkaar?
  • Geloof je dat het helpt als leerlingen weten waar leerkrachten mee bezig zijn op school?
  • Vind je het zinvol dat leerlingen en leerkrachten elkaar ook buiten de lessen op een informele manier leren kennen?
  • Is het een goed idee om de leerlingen eens in het leraarslokaal uit te nodigen? Zo kunnen ze elkaar op een informele manier beter leren kennen.

5. Luisteren naar reacties

(1) Vraag welke bemerkingen/opmerkingen je gesprekspartner nog heeft. Hij/zij zal het fijn vinden dat je naar die mening vraagt! Bovendien geef je zo aan dat je samen tot een voorstel wil komen, en dat je dus niet gewoon jouw voorstel erdoor wil duwen.

6. Een besluit vormen

Zorg dat je zeker een antwoord hebt op je openingsvragen. Voorzie twee minuutjes op het einde om die vragen te overlopen en een duidelijk antwoord te formuleren. Dat is de samenvatting van het gesprek.

7. Bedenktijd vragen > geen te snelle beslissing nemen!

Is het moeilijk om overeen te komen? Heb je het gevoel dat de leerkracht of directie niet van mening zal veranderen? Vraag dan wat extra tijd om jullie nog beter voor te bereiden. Volgende week kunnen jullie dan nog eens langsgaan met nieuwe argumenten of een nieuw plan.

Vaak wordt een voorstel van de leerlingen snel van tafel geveegd omdat er een paar opmerkingen zijn. Dat is jammer. Want meestal zitten er ook heel wat goede kanten aan je voorstel. Anders had je er niet zo lang over nagedacht. Vraag daarom zelf naar kritiek/opmerkingen en probeer samen om jouw voorstel hieraan aan te passen. Je kan dat doen met het VERBETERKADER: vul samen het kader in, en ontdek zo wat iedereen zijn mening is.