Spelletjesmiddag

Om je leerkrachten op een andere manier te leren kennen
Omdat je nooit genoeg spelletjes kan spelen

• Ga langs in het leraarslokaal om je plannen uit te leggen. Wie van de leerkrachten wil graag ’s middags gezelschapsspelletjes komen spelen? Wat zijn hun favoriete spelletjes? Het helpt als je al een leerkracht hebt die gewonnen is voor het idee (bijvoorbeeld je klastitularis), hij/zij zal mee je concept verdedigen.
  • Nodig je hele school uit om een middag mee spelletjes te komen spelen. Als er al lievelingsspelletjes van leerkrachten bekend zijn, kan je die al op de affiche zetten.
  • Kleed een lokaal gezellig aan. Liefst ergens waar je rustig kan zitten, bijvoorbeeld de bib. Zet voldoende tafels en stoelen bij elk spelletje.
  • Maak van de spelen een duidelijke samenvatting van de spelregels. Hang dit omhoog bij de speltafel, zodat nieuwe deelnemers meteen mee zijn. Heb je bij elk spel een enthousiaste leerkracht, dan kan je hun naam bij op de poster met de naam van het spel zetten.
  • Bedank na de spelletjesmiddag alle leerkrachten die hebben meegedaan. Je kan dat persoonlijk doen, meteen na de middag, of voor de hele groep in het leraarslokaal.

• alle leerlingen en leerkrachten
  • een middagpauze en een beetje voorbereidingstijd
  • gratis
  • de klusjesmannen kunnen helpen met de tafels te zetten, een leerkracht kan zijn collega’s mee overtuigen

Hou bij het kiezen van de spelletjes verschillende aspecten in de gaten:

-          Kan je makkelijk instappen of is er eerst een hele uitleg nodig?

-          Is het spel uitgespeeld op een half uurtje?

-          Kan je het met meerdere spelers spelen?

Is de spelletjesmiddag een succes, dan kan je vragen aan je school om enkele spelen aan te kopen. Die kunnen dan onder de middag worden uitgeleend.