peters en meters

om nieuwe leerlingen een warm onthaal te geven op school
om problemen van nieuwe leerlingen te bespreken

• Bespreek met de directie dat jullie graag peters/meters willen op school. Leg uit wat de voordelen zijn.
  • Gaat de directie akkoord? Stel dan een plan op: wie kan peter/meter worden? Welke taken hebben ze? Wie ondersteunt hen en hoe?
  • Zoek een leerkracht die jullie wil begeleiden. Dat kan best een leerkracht zijn die ook in de 1e graad les geeft.
  • Ga op zoek naar leerlingen (uit het 5e of 6e jaar) die peter of meter willen zijn. Dat kan je doen door briefjes rond te delen in de klassen, gezocht-affiches op te hangen, uitleg te geven in de klassen ... Zorg dat het heel duidelijk is wat dit inhoudt!
  • Geef de peters/meters een korte opleiding. In de opleiding sta je stil bij hoe ze het best de nieuwe leerlingen kunnen begeleiden. Met de hele groep van peters/meters denken jullie na wat jullie precies gaan doen: een onthaaldag organiseren? Een leuke rondleiding geven? Een babbeltje doen tijdens de speeltijd? Een lokaal inrichten waar nieuwe leerlingen terecht kunnen met vragen?
  • Maak een verdeling: welke peter/meter begeleidt welke (klas van) nieuwe leerlingen?
  • Start met jullie project als jullie klaar zijn met al deze stappen.
  • Evalueer het project in december. Wat gaat er goed? Wat zouden jullie beter anders aanpakken? Wat zou het project nog beter maken?
  • Stuur het project bij na de evaluatie.

• Leerlingen van het 1e jaar of nieuwe leerlingen op school
  • Een onthaalmoment + doorheen het jaar
  • Materiaal voor een onthaalactiviteit (als die er is)
  • Een begeleider die de peters/meters ondersteunt

Weet iedereen nog hoe hij/zij zich zelf voelde, die eerste dagen in de nieuwe school? Weten ze nog welke vragen ze hadden? Veel nieuwe leerlingen zitten met heel veel vragen of voelen zich onzeker. Het helpt dan als je bij iemand terecht kan bij wie je je goed voelt. Dat kan best een andere (oudere) leerling zijn, die ook heeft meegemaakt wat jij nu meemaakt.