Laddercompetitie

Om het klasgevoel te versterken
Om andere klassen beter te leren kennen

• Elke klas krijgt een brief mee met uitleg plus een inschrijvingsstrookje. Als ze willen, kunnen ze zich met hun klas inschrijven voor de laddercompetitie: ze geven dan het strookje af aan het secretariaat tegen vrijdag.
  • Maandag en dinsdag gaat de competitie door. Een onschuldige hand geeft elke ingeschreven klas een startpositie op de ladder. De positie van elke klas wordt zichtbaar gemaakt: je hangt dat zo op aan de ladderstand.
  • Elke klas die deelneemt, kan zich aanmelden aan de ladderstand. Daar hangt een lijst van alle opdrachten waaruit ze kunnen kiezen.
  • Een klas kan nu een andere klas uitdagen. Dat doe je zo:
    - Je kiest een opdracht uit die je wil doen.
    - Je duidt aan welke klas je wil uitdagen.
    - Je krijgt het materiaal dat nodig is voor die opdracht.
  • Opgelet: je mag alleen een klas uitdagen die 1 of 2 plaatsen boven jou staat. Een klas die uitgedaagd wordt, mag dat niet weigeren.
  • Heeft je klas een uitdaging gewonnen? Dan gaat iemand van jullie dat melden aan de jury. Je klas wisselt dan van plaats met de klas die jullie verslagen hebben. Alleen de jury mag de klassen aan de ladderstand wisselen van plaats.
  • De klas die op dinsdag om 16u bovenaan staat, wint de hoofdprijs.

• Voor de leerlingen van één graad (anders is het leeftijdsverschil te groot voor sommige opdrachten)
  • Tijdens een middagspeeltijd
  • Een prijs voor de winnaars (bv. een luxe-ontbijt op school), materiaal voor de opdrachten
  • Zoek 3 juryleden die alles in goede banen leiden + 2 materiaalmeesters die het materiaal aangeven

Vraag aan het secretariaat of een leerkracht of ze je kunnen helpen om materiaal te voorzien voor bepaalde opdrachten. Dan hoef je niet zo veel te gaan kopen.

Welke opdrachten kan je doen voor een laddercompetitie? Download hier de PDF.