Wissel eens van vak

Om de andere talenten van je leerkrachten te leren kennen
Om de lessen voor iedereen fris te houden, zowel voor leerlingen als voor leerkrachten

• Bespreek eerst je idee met de directie. Hij/zij moet er voor gewonnen zijn, anders gaat het niet door.
  • Vraag in het leraarslokaal wie van de leerkrachten het zou zien zitten om eens een dagje van vak te wisselen. Wie heeft er zin in? Wie zou welk vak willen proberen? Laat een lijst rondgaan waar ze hun naam en hun probeervak opschrijven.
  • Sta klaar om vragen van leerkrachten te beantwoorden, samen met de directie.
  • Spreek een (halve) dag af waar de wissel zal plaatsvinden.
  • Je kan het concept van wissel-dag ook uitbreiden door bijvoorbeeld jongens meisjeskleren te laten aandoen en omgekeerd. Dat maakt het misschien minder angstig voor de leerkrachten.

• voor alle leerlingen van wie de leerkracht wil meedoen
  • een paar gesprekken als voorbereiding
  • gratis
  • je vindt steun voor deze actie bij de directie

Plots een ander vak geven dan ze al jaren doen, voor veel leerkrachten kan dit heel beangstigend overkomen. Stel hen dus gerust dat jullie het echt appreciëren als ze proberen, en dat er zeker niemand hen zal uitlachen. Jullie zijn juist benieuwd naar de andere aanpak van de leerstof!