Overeenkomsten zoeken

Om de leerkracht beter te leren kennen

• Vraag aan je leerkracht of hij/zij hieraan wil meewerken.
  • Het principe is: de les mag pas beginnen als elke leerling op z’n stoel zit.
  • Bij het begin van de les gaat elke leerling rechtstaan naast z’n stoel. De leerkracht begint te praten over zichzelf.
  • Telkens als de leerkracht iets over zichzelf vertelt, en jij herkent dat ook bij jezelf (bv. jij zit ook in een zwemclub, jouw lievelingsvak is ook geschiedenis ...), dan moet jij gaan zitten.
  • Zo gaat de leerkracht verder tot elke leerling terug zit. Daarna kan de les pas beginnen.
  • De klas kan dit aan verschillende leerkrachten vragen om te doen: zo leren ze verschillende mensen beter kennen.
  • Je kan bij dit spel ook een leerling laten vertellen over zichzelf. De leerkracht speelt dan gewoon mee als deelnemer.

• Voor alle leerlingen van jouw klas + de leerkracht (klastitularis of andere) (aanrader voor de 1e graad!)
  • Tijdens de eerste 15 minuten van de les
  • Kost niks
  • De leerkracht

De leerkracht kan met deze methodiek kiezen wat hij/zij kwijt wil over zichzelf. Je kan het dus zo persoonlijk maken als je zelf wil.

Bron: ‘Werkvormen voor het puberbrein’ – Energize IV, Nanny Löning