Les op verplaatsing

Om de leerkracht op een andere manier te leren kennen
Om het wij-gevoel te versterken

• Vraag aan de leerkracht of hij/zij mee wil werken aan dit idee.
  • Maak een week op voorhand afspraken met de klas: de les van volgende week zal doorgaan op een plaats die de leerkracht mag kiezen, en de les van de week daarna op een plaats die de klas mag kiezen.
  • Opgelet: kies een plaats uit die niet te ver van de school verwijderd ligt, want anders verliezen jullie te veel tijd. Je kan ook kiezen voor een speciaal plekje op school.
  • Wanneer het de beurt is aan de leerkracht, vertelt die waarom hij/zij voor deze plaats gekozen heeft. Misschien hangt er wel een speciaal verhaal aan vast?
  • Is het de beurt aan de leerlingen? Vergeet dan niet op voorhand aan de leerkracht te laten weten welke plaats jullie kiezen, zodat hij/zij zich wat kan voorbereiden. Jullie vertellen ook waarom jullie voor die plaats hebben gekozen.

• Voor alle leerlingen van jouw klas + de leerkracht (klastitularis of andere)
  • Tijdens 1 lesuur. Je zal misschien een stukje van de pauze missen, om samen naar de gekozen plaats te wandelen
  • Kost niks
  • Met medewerking van de leerkracht

Overtuig de leerkracht ervan dat jullie een klein uitstapje heel leuk zouden vinden, en dat jullie voor een plaats zullen kiezen die slechts op 5 minuten wandelen van de school ligt. Zo wordt de les zo weinig mogelijk gestoord, en zullen jullie die dag zeker en vast een enthousiast publiek zijn.