Klasposter met unieke eigenschappen

• Om elkaar beter te leren kennen
• Om de verschillen tussen jullie positief in de kijker te zetten

• Start een gesprek in de klas over ‘unieke eigenschappen’. Dat kan gaan over hobby’s, aantal zussen, lichamelijke mogelijkheden (met je tong aan het puntje van je neus kunnnen bijvoorbeeld), iets wat je al hebt meegemaakt… Het kan vanalles zijn, als iemand anders in de klas het maar niet heeft, kan of is.
  • Voorzie een grote poster (A2 of groter, of plak een aantal A3-papieren aan elkaar) en schrijf in het midden ‘in deze klas…’
  • Trek voor elke leerling een lijn vanuit deze zin. Beschrijf de eigenschap zonder de naam te vermelden. Bijvoorbeeld ‘… zit iemand die elke ochtend de kippen voert’ of ‘… spreekt er iemand thuis Spaans’.
  • Hang de poster op in de klas. Of op de deur, zodat andere leerlingen kunnen raden over welke leerlingen het gaat.
  • Het kan leuk zijn om op het einde van het schooljaar de poster er nog eens bij te nemen. Weet je nog van welke eigenschap bij wie hoort?

• voor alle leerlingen in de klas en de leerkracht
  • een kwartier
  • nee
  • je leerkracht kan de tijd bewaken