It’s my birthday!

Om elkaar op een andere manier te leren kennen
Om de gezelligheid in de klas te verhogen

• Vraag aan de leerlingen van je klas en alle leerkrachten die jullie hebben, of ze willen meedoen.
  • Maak een verjaardagskalender met de namen van al wie meedoet. Hang die kalender op in jullie klaslokaal of maak er kleine flyers van die je uitdeelt aan wie erop vermeld staat.
  • Is er een leerling jarig? Dan mag hij of zij bij het begin van de dag een wens formuleren. Die wens moet voor het einde van de schooldag uitgevoerd worden.
  • Er zijn een paar spelregels:
    • Je mag geen toetsen of taken missen door je wens
    • Je wens mag niet beledigend zijn voor iemand anders
    • Je wens kost liefst helemaal niets
    • De les mag niet te sterk verstoord worden door je wens
  • Is er een leerkracht jarig? Hetzelfde principe: hij of zij mag dan ook eens wens zeggen die de klas moet laten uitkomen voor het einde van de schooldag.

• Voor alle leerlingen van jouw klas + al jullie leerkrachten
  • Het hele schooljaar lang
  • Met medewerking van al wie wil

Iedereen geniet ervan om eens verwend te worden. Bovendien zorgen jullie ervoor dat de lessen niet verstoord worden, en er vooraf spelregels opgesteld zijn.

Bron: ‘Peper en zout’ Een bronnenboek voor intercultureel leren in de basisschool, Steunpunt Diversiteit en Leren