1 tegen allen

Om de leerkracht beter te leren kennen
Om het wij-gevoel in de klas te versterken

• Vraag aan je leerkracht of hij/zij hieraan wil meewerken.
  • Het principe is: hoe meer punten de klas haalt op de test, hoe meer ze te weten komen over de leerkracht.
  • Op het einde van de les mag de leerkracht een kleine test geven over de les.
  • We verbeteren klassikaal, en de klas berekent meteen daarna het klasgemiddelde.
  • Bedraagt het klasgemiddelde 4/5? Dan mag de klas 4 vragen stellen aan de leerkracht.
  • De leerlingen mogen alles vragen (ook privé-zaken) maar de leerkracht mag op elke vraag ‘passen’ als hij dat wil. Dus de leerlingen denken best na over goede vragen die niet té nieuwsgierig zijn.
  • De klas kan aan verschillende leerkrachten vragen om dit te doen: zo leren ze verschillende mensen beter kennen.

• Voor alle leerlingen van jouw klas + de leerkracht (klastitularis of andere)
  • De laatste 15 minuten van de les
  • Kost niks
  • Met medewerking van de leerkracht

Zeg tegen de leerkracht dat jullie op die manier ook meer gemotiveerd zijn om goed op te letten in de les (want iedereen wil natuurlijk hoge punten op de test). Spreek met de leerkracht op voorhand af dat jullie geen vragen zullen stellen over bv. seks, of roddels over andere leerkrachten.