Levende puzzel

Om de sfeer in je klas te verbeteren
Om elkaar op een andere manier te leren kennen

• Maak ruimte in je klas (of ga naar de turnzaal) door de banken opzij te schuiven.
  • Iemand legt zich op de grond, de anderen komen er tegenaan liggen. Je kiest zelf hoe je gaat liggen, in welke houding.
  • Als iedereen neerligt, tekent de leerkracht met krijt de omtrek van de puzzel.
  • Sta allemaal recht en wandel even door elkaar.
  • Op een bepaald signaal moeten jullie zo snel mogelijk terug in de puzzel gaan liggen. Past iedereen er nog in?

• voor alle leerlingen in jouw klas
  • 10 minuten tot een kwartier
  • gratis
  • de leerkracht kan jullie puzzel tekenen

Je kan ook enkele varianten spelen:

-          Verdeel je in 2 groepen die elk een levende puzzel maken. Wissel van plaats en probeer in de puzzel van de andere groep te passen.

-          Probeer eens de puzzel te maken zonder te praten.

Bron: Leefsleutels – voel je goed in de groep, interactieve werkvormen voor het basisonderwijs en het jeugdwerk